Jag hör ofta funderingen: âĂr det rĂ€tt tid att investera och utveckla nĂ€r marknaden Ă€r osĂ€ker?â ” Hur gör andra?”
Faktum Ă€r att Sverige har befunnit sig i lĂ„gkonjunktur sedan 2023 â och prognoser pekar pĂ„ att den fortsĂ€tter hela 2025 och kanske in i 2027.
Min erfarenhet Àr att de som vÄgar satsa smart under svÄrare tider ofta stÄr starkare nÀr marknaden vÀnder.
Fyra omrÄden jag tror blir avgörande för framgÄng:
đ Koncept & positionering â gĂ€sten mĂ„ste tydligt förstĂ„ varför de ska vĂ€lja just ditt hotell.
đ  Kommersiell strategi â rĂ€tt segmentmix och fokus pĂ„ det som ger bĂ€st effekt.
đ LĂ„ngsiktighet â affĂ€rsmodeller som klarar bĂ„de upp- och nedgĂ„ngar.
đ GĂ€stnöjdhet â nöjda gĂ€ster Ă€r fortfarande din bĂ€sta marknadskanal. Det kanske ocksĂ„ Ă€r det svĂ„raste i dessa tider, nĂ€r resurser och personalfrĂ„gor Ă€r pressade.
Det hÀr Àr hjÀrtefrÄgor för mig och nÄgot jag gÀrna fördjupar mig i.
Hur arbetar ni i nuvarande marknadslÀge?